Případová studie

Dirigujeme koncert robotů. Emoce nedokážete nechat stranou.

„Když po měsících práce a starostí vidíte, jak všechno klape, roboty jezdí, předávají si díly a všechny operace bezchybně běží, je to nádhera. Robotí koncert“, usmívá se Marek Prokš, když se ohlíží za jednou z největších zakázek společnosti B:TECH v oblasti automotive. Předchozí projekty B:TECHu například pro „královskou“ značku Bentley nebo severské Volvo přivedly firmu k další zakázce v produkci automobilů. 

Tentokrát dostali projektanti a programátoři řídících systémů a robotů za úkol vdechnout život strojům, které v rakouském Gratzu (Štýrský Hradec) kompletují luxusní elektromobily Jaguar I-Pace. Byla to zakázka, která firmu prověřila až na dřeň. Naším úkolem bylo vybudovat a oživit plně automatizovanou linku o 32 robotech, která kompletuje podvozek a karoserii budoucího elektromobilu. Jeho hliníkové komponenty se nesvařují, ale lepí a nýtují.

Elektromobily jsou konstrukčně jednodušší než auta se spalovacími motory, ale vyrábí se jich menší množství. To zvyšuje tlak na efektivitu výrobních linek. „Na běžných linkách o mnoha stanicích dělá jeden robot minimum úkonů. Zde každý stroj provádí několik operací, přesouvá komponenty, dokonce mění nástroje. Zároveň se několik strojů pohybuje na jedné kolejnici blízko sebe. Synchronizace všech procesů proto musí být naprosto precizní,“ nechává nahlédnout do požadavků produkce elektromobilů Marek Prokš.

Komplikace prověřily tým

Projektanti začali s prací na podzim 2016, od začátku roku 2017 se pracovalo na místě. Firma k uskutečnění dosud největší zakázky v oblasti automotive složila silný projekční a softwarový tým. „Zapojili jsme lidi z různých oddělení naší společnosti, spolupracovali jsme s desítkami externích spolupracovníků. Ve špičce bylo na místě až čtyřicet osob, v součtu na zakázce pracovalo lidí ještě více,“ ohlíží se Marek Prokš.

Po úspěšných úvodních fázích se začaly objevovat problémy v důsledku nedostatků v podkladech, které dostala firma k dispozici. Řada procesů se musela značně upravovat, resp. přepracovat takřka od nuly. Horké chvíle si zažívali „bojovníci v poli“ i management. A čas rychle běžel.  

I přes mnohé komplikace se týmu podařilo linku naprogramovat, úspěšně otestovat a nakonec uvést do plného provozu. V polovině roku 2018 byla zakázka ze strany B:TECHu dokončena. Linka každých 500 sekund vyprodukuje krásné nové auto prémiové značky.

„Ve výsledku hodnotím tuto zakázku pozitivně, byla to obrovská zkušenost. Já i celý tým jsme se v mnohém poučili,“ dává k dobru sebereflexi přední manažer společnosti.

Potkávat auta vyrobená linkou, kterou jsme stavěli, naplňuje hrdostí

Tým B:TECHu obstál v oblasti, kde se nedělají kompromisy a kde se počítá pouze s nejlepšími výkony. Pracuje se s nejmodernějšími a velmi nákladnými technologiemi. „Nastaly i situace, kdy zahraniční kolegové chodili pro radu za našimi lidmi. Náš tým odborně posílil. Troufám si říct, že dnes jsme připraveni rozpohybovat celou automatizovanou linku na výrobu osobního automobilu,“ hodnotí s odstupem ředitel realizace B:TECHU Marek Prokš.

„To auto je prostě krásné. Už je v prodeji a má dobré recenze. Myslím, že mít možnost rodině nebo přátelům říct „linku na výrobu tohoto auta jsme programovali my“ pro naše lidi něco znamená. Hrdost je na místě.“

MAREK PROKŠ

Absolvent jihlavské průmyslovky nastoupil do firmy v roce 2002. Z pozice technika se postupně dostal k projekci a následně k funkci projektového manažera. Milníkem jeho působení v B:TECHu byl okamžik, kdy se stal vedoucím projektových manažerů. Následoval vstup do představenstva společnosti. Nyní je spolumajitelem a ředitelem realizace, zastřešuje metodiku a řízení projektů.

„Že přicházejí příležitosti a výzvy, které člověka posunují, je obecná vlastnost B:TECHu.“

FAKTA V KOSTCE

09/2016 – 06/2018, Gratz (Štýrský Hradec, Rakousko)

Jeden z největších kontraktů v historii B:TECH. Plně automatizovaná linka na výrobu podvozku a bočních stran karoserie automobilu vozu Jaguar I-Pace.

 

Popis dodávky:

  • projektová dokumentace
  • dodávka kabelů, kabelových tras, rozvaděčů, instrumentace
  • dodávka operátorských stanic
  • tvorba SW vybavení pro řídící systém
  • oživení technologie
  • management a řízení zakázky
  • šéfmontáž – site management
  • uvedení do provozu
Fotogalerie
Používáním našeho webu souhlasíte s využíváním cookies.